Om te bepalen of het weerstandsvermogen toereikend is, is de relatie gelegd tussen beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. De benodigde weerstandscapaciteit die uit de risicosimulatie voortvloeit is afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. De uitkomst van die berekening vormt het hieronder geschetste weerstandsvermogen.
Ratio weerstandsvermogen = | Beschikbare weerstandscapaciteit | = | € 11.999.000 | = 3,78 | |
Benodigde weerstandcapaciteit | € 3.169.721 |
Onderstaande normtabel is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit Twente. Het biedt een waardering van het berekende ratio.
Weerstandsnorm | |||
Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis | |
A | >2.0 | uitstekend | |
B | 1.4-2.0 | ruim voldoende | |
C | 1.0-1.4 | voldoende | |
D | 0.8-1.0 | matig | |
E | 0.6-0.8 | onvoldoende | |
F | <0.6 | ruim onvoldoende |
Het ratio van de Gemeente Stein valt in klasse A. Dit duidt op een uitstekend weerstandsvermogen.
Financiële kengetallen
In deze paragraaf zijn een aantal kengetallen opgenomen. Deze kengetallen maken inzichtelijk(er) over hoeveel (financiële) ruimte de gemeente beschikt om structurele en incidentele lasten te kunnen dekken of opvangen. Ze geven zodoende inzicht in de financiële weerbaar- en wendbaarheid.
Indicator | rekening 2018 | begroting 2019 | begroting 2020 | begroting 2021 | begroting 2022 | begroting 2023 | |
Netto schuldquote | 88% | 108% | 129% | 136% | 134% | 137% | |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 79% | 100% | 121% | 128% | 126% | 131% | |
Solvabiliteitsratio | 27% | 25% | 21% | 20% | 19% | 18% | |
Structurele exploitatieruimte | 0,0% | 3% | 1,9% | 0,8% | 0,8% | 0,6% | |
Grondexploitatie | 0,2% | 0,5% | 0% | 0% | 0% | 0% | |
Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoonshuishoudens | 103% | 103% | 103% | 103% | 103% | 103% |
Netto schuldquote
De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. Hoe lager de netto schuldquote, hoe lager de relatieve schuldenlast. De netto schuldquote stijgt door de toename van de schulden (vreemd vermogen). Deze toename van de schulden heeft ook effect op de solvabiliteitsratio. De toename van de netto schuldquote is het gevolg van de investeringen die zijn opgenomen in de meerjarige investeringsplanning.
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Er is tevens een tweede berekening van de netto schuldquote, maar nu gecorrigeerd met de doorverstrekte leningen aan woningbouwcorporaties en deelnemingen. In de eerste berekening van de netto schuldquote zijn deze verstrekte leningen niet meegenomen, omdat er een risico bestaat dat de gemeente deze bedragen niet (volledig) zal kunnen terugvorderen.
Solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio is de verhouding tussen eigen vermogen en totaal vermogen. Het geeft weer in hoeverre de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de solvabiliteitsratio hoe beter de gemeente hier toe in staat is. Een solvabiliteitratio van 20% wordt aangemerkt als voldoende.
Structurele exploitatieruimte
Dit cijfer helpt mee om te beoordelen welke structurele ruimte de gemeente Stein heeft om de eigen lasten te dragen, of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is. Dit positief cijfer betekent dat het structurele deel van de begroting voldoende ruimte biedt om de lasten te blijven dragen.
Grondexploitatie
De boekwaarde van de voorraden grond moet worden terugverdiend bij de verkoop. Kenmerkend voor grondexploitaties is dat de looptijd meerdere jaren is. Naarmate de inkomsten verder in de toekomst liggen, brengt dit meer rentekosten en risico’s met zich mee. Een grondexploitatie van 10% of hoger wordt beschouwd als kwetsbaar, hetgeen niet het geval is.
Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoonshuishoudens
De indicator belastingcapaciteit geeft aan hoe hoog de gemiddelde woonlasten voor een gezin zijn in de gemeente Stein ten opzichte van het landelijke gemiddelde van het voorgaande jaar. We liggen hier net iets hoger dan het landelijk gemiddelde.