Samenkracht en burgerparticipatie
We ondersteunen verenigingen, stichtingen en burgerinitiatieven door inzet van menskracht (denk hierbij aan dorpscontactpersonen, verenigingsadviseur en welzijnswerk) en financiële middelen. Het subsidiebeleid is een belangrijk ondersteunend instrument, dit beleid evalueren we in 2020. Onderdeel daarvan is de Eigen kracht regeling. Dit is een tijdelijke regeling die bekostigd wordt uit de krimpreserve tot 2021. De evaluatieresultaten leggen we in 2020 voor aan de raad.
In 2020 staat de DOPsgewijze aanpak onder andere in het teken van verdere bewustwording en inbedding van gebiedsgericht werken in de gemeentelijke organisatie en in de wijken.
Dit doen we binnen het sociaal domein onder andere door thema's zoals armoede, informele zorg en langer thuis wonen gebiedsgericht te benaderen. Daarmee experimenteren we in de wijk Nieuwdorp waar sociaal-maatschappelijke thema's een plek krijgen in het plan van aanpak '360 graden Nieuwdorp', onderdeel van het Wijkactieprogramma (WAP). Voordelen van een gebiedsgerichte benadering zijn de mogelijkheden om meer verbindingen tussen thema's te kunnen maken en intensiever samen te kunnen werken met inwoners en professionals in de wijk. In het kader van dit plan van aanpak gaan we in 2020 verder met wijkgesprekken en social mapping. Het voorstel genoemd in de kadernota omtrent het ophogen van de dorpsbudgetten is vooralsnog uitgesteld. Er zal eerst een evaluatie plaatsvinden, waarna dit een plek zal krijgen in de kadernota 2021.
We investeren in wijkgerichte netwerken en samenwerking tussen diverse partners in het sociaal domein. Een voorbeeld hiervan zijn de inlooppunten in Elsloo, Urmond en Stein die zorgen voor intensievere samenwerking tussen deelnemende partijen zoals MEE, PIW en Steunpunt Mantelzorg Zuid. Het voorstel genoemd in de kadernota 2020 omtrent de structurele huur voor de inloop zal na evaluatie een plek gaan krijgen in de kadernota 2021/begroting 2021.
De vraag naar inzet van het welzijnswerk neemt toe op allerlei fronten, onder andere door gemeentelijk preventief beleid. De vraag naar maatjes van PIW en de begeleiding van zorgvrijwilligers in de wijken neemt toe. Bij cliëntondersteuning is er sprake van een toename van 30% tussen 2018 en 2019 aan nieuwe cliënten. Ook de pedagogisch medewerkers signaleren sinds de start van de spreekuren op basisscholen een stijgende vraag. De complexiteit van de vragen neemt bovendien toe waardoor begeleiding gemiddeld meer tijd kost. Om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen is meer inzet noodzakelijk. Om de huidige dienstverlening vorm te kunnen blijven geven en de extra inzet te kunnen bieden is een extra financiële bijdrage benodigd van 80.000 aan PIW. Er zijn wel terugverdieneffecten hieraan gekoppeld zodat dit budgettair geen effect heeft. Gedurende de komende perioden zal gemonitord worden of dit ook gerealiseerd wordt. De inzet van de effectcalculator kan hier een belangrijk bijdrage aan leveren.
Armoede en financiële problemen maken een steeds groter deel uit van de hulpvragen van inwoners. Dit zien we terug in de toegenomen vraag naar schuldhulpverlening en budgetbeheer.
In 2020 gaan we verder met de realisatie van de gestelde doelen uit het plan van aanpak financiële gezondheid 2019-2020. De wijzigingen in de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs) maken het mogelijk inwoners met financiële problemen in een eerder stadium te helpen. In 2020 gaan we de mogelijkheden daarvan verder verkennen en benutten. Door de samenwerking met scholen te versterken op het gebied van armoedesignalering, ook in het kader van het lokaal integraal jeugdbeleid, kunnen kinderen die opgroeien in armoede eerder ondersteund worden.
In 2020 zetten we voort dat we als een van de lerende praktijken in 2019 gestart zijn met deelname aan het project In voor mantelzorg. Samen met het Steunpunt Mantelzorg Zuid, Stichting De Brug en PIW werken we aan het kernthema 'Op eigen kracht, samen sterk', waarbij we mantelzorgers informeren en ondersteunen zodat ze op een verantwoorde manier hun mantelzorgtaken kunnen vervullen. Verbetering van samenwerking tussen formele en informele zorg, respijtmogelijkheden als de inzet van zorgvrijwilligers en informatievoorziening staan daarin centraal.
In 2019 is de Sociale Inclusie Agenda voor een periode tot en met 2022 vastgesteld. In 2020 gaat de verdere inbedding plaatsvinden binnen de verschillende teams die dit onderwerp raakt. Het betrekken van het Sociale Inclusie Panel blijft daarbij belangrijk om meer begrip en draagvlak te creëren. Het onderzoek naar de toegankelijkheid van de gemeentelijke accommodaties is afgerond, komende jaren worden de verbetermaatregelen fasegewijs uitgevoerd.