Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij Veiligheidregio Zuid Limburg
1. Naam
Veiligheidsregio Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van alle gemeenten in Zuid-Limburg
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Betreft de uitvoering van de aan Veiligheidsregio opgedragen taken, die zich met name richten op de brandweerzorg en de crisisbeheersing.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Veiligheid
6. Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en Dagelijks Bestuur (DB). De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
Alle gemeenten in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten.
9. Vermogen
Eigen vermogen
31-12-2018 € 7.889.083
31-12-2017 € 9.462.387Vreemd vermogen
31-12-2018 € 43.509.451
31-12-2017 € 43.461.48910. Financieel resultaat
2018: € 1.053.000
2017: € 585.142-/-11. Risico’s
De risico's zijn beschreven in de risicoparagrafen van de begrotingen en jaarrekeningen van de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio beschikt over een eigen algemene reserve. Één van de risico's van de veiligheidsregio is dat er 90% kans is dat er in 2021 de WNRA van kracht is. Dit houdt in dat als de ruim 550 vrijwilligers onder dit wettelijk kader gaan vallen, de kosten van vrijwilligheid kunnen stijgen met 40% (c.q. ruim 1,2 mln.).
12. Ontwikkelingen
Een van de ontwikkelingen is de intensivering van de brandweerzorg.
Op dit moment wordt er gewerkt aan een uitbreiding van de OVDBZ poule en loonafspraken binnen die poule.
Met de nieuwe omgevingswet in het zicht wordt er door de Veiligheidsregio gekeken naar hoe die ingebed wordt in de EvenementenAssistent.Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij Vixia
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling WSW Vixia
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Beekdaelen (Schinnen) en Stein.
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoering van de WSW en de Participatiewet.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Beekdaelen (Schinnen) en Stein.
7. Bestuurlijk belang
Conform de WGR bestaat de bestuursstructuur uit een algemeen bestuur (twee wethouders per gemeente) en een dagelijks bestuur (wethouders met Participatie in hun portefeuille)
8. Financieel belang
De deelnemende gemeenten voldoen, op basis van de begroting van de GR Vixia, aan hun gemeentelijke bijdrage. Hierbij is het financieel belang van de vier deelnemende gemeenten gebaseerd op het aantal WSW-ers. Dit betekent dat er sprake is van een verdeling die (in beperkte mate) kan fluctueren. Grosso modo kan gesteld worden dat de verdeling als volgt is samengesteld:
Sittard-Geleen: 72%
Beek: 7%
Schinnen: 5%
Stein: 16%
De bijdrage van de gemeente Stein in 2020 bedraagt
€ 1.069.2979. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € -3.185.553
31-12-2017 € 896.568Vreemd vermogen
31-12-2018 € 15.008.550
31-12-2017 € 14.932.66510. Financieel resultaat
2018: € -3.894.870
2017: € 187.25111. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
- Transformatie / opheffing Vixia B.V. : Om ook in de toekomst de verschillende doelgroepen met een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt een passende plek te kunnen bieden, ondergaat Vixia een transformatie (bijv. ombouw van de werksoorten, beweging van binnen naar buiten, afbouw BV-dienstverbanden, afstoten vastgoed, inzetbaarheid SW-medewerkers). In 2018 is hiermee een start gemaakt en het Transformatieplan is in het najaar van 2018 vastgesteld. In 2019 zijn meerdere doelen (bijv. t.a.v. vastgoed en ombouw van werksoorten) gerealiseerd welke betrekking hebben op het doorvoeren van de gewenste transformatie. Deze ontwikkeling zal in 2020 voortgezet worden.
- Per 1 januari 2020 kan de uitvoering van de WSW ondergebracht worden bij de centrumregeling Integraal Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek. De ontwikkelingen in 2020 zijn grotendeels afhankelijk van besluitvorming in november 2019 ten aanzien van al dan niet deelnemen aan het Integraal Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek.
Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij GGD ZL
1. Naam
GGD Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Heerlen
4. Doelstelling en openbaar belang
Zorg dragen voor publieke gezondheid, toezicht op de kwaliteit Wmo, Veilig Thuis, ambulancezorg, GHOR, vangnetfunctie en crisiszorg verslaafden, dak- en thuislozen, sociaal medische advisering.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
De 16 Zuid-Limburgse gemeenten
7. Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid-Limburg bestaat uit 1 bestuurslid per deelnemende gemeente en 1 plaatsvervangend lid. Als lid van het Algemeen Bestuur kunnen slechts worden aangewezen leden van het college van de gemeenten. Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit bestuurders van 7 gemeenten, waaronder Stein. Besluitvorming vindt plaats via gewogen stemmen, gerelateerd aan het inwonersaantal.
8. Financieel belang
Alle gemeenten betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten. De bijdrage van de gemeente Stein in 2020 bestaat uit de volgende componenten
€ 456.630 Reguliere bijdrage GGD
€ 226.984 Veilig Thuis
€ 38.000 Bijdrage Rijksvaccinatieprogramma (RVP)9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € 2.806.069
31-12-2017 € 3.561.463Vreemd vermogen
31-12-2018 € 26.651.854
31-12-2017 € 22.790.90010. Financieel resultaat
2018: € 588.894 -/-
2017: € 97.353-/-11. Risico’s
Verliesbijdrage naar rato inwonertal.
12. Ontwikkelingen
2020 is het eerste jaar van de nieuwe beleidsperiode 2020-2023. De 16 gemeenten van Zuid-Limburg hebben gezamenlijk het regionaal gezondheidsbeleid herijkt. De belangrijkste gezondheidsopgave is het breken van de trend en het inlopen van de achterstanden op het gebied van gezondheid en participatie ten opzichte van de rest van het land. De GGD ZL heeft een nieuw meerjarenperspectief opgesteld (vastgesteld door de 16 gemeenten) met daarin de belangrijkste GGD thema's voor de komende periode. Met name te noemen het samengaan van de 4 organisaties voor Jeugdgezondheidszorg (Jgz) tot één Jgz ZL per 1-1-2020: de Jgz voor 4-18 jarigen dat bij de GGD is ondergebracht, en de 3 Jgz organisaties voor 0-4 jarigen, te weten Envida, MeanderGroep en Zuyderland.
Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij Omnibuzz
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Het zorg dragen voor het vervoer van klanten met een beperking die een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente: Beek, Beekdaelen, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal, Weert.
7. Bestuurlijk belang
Kwalitatief goed en betrouwbaar vervoer op maat tegen reële kosten.
8. Financieel belang
De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijke bijdrage 2020 is opgebouwd uit een aantal componenten:
Vervoer: € 225.181
Regie en planning: € 34.902
Bedrijfsvoeringskosten: € 62.019
Totaal: € 322.102Hier staat tegenover dat wij de eigen bijdrage terug ontvangen met een bedrag van € 42.244
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € 1.483.283
31-12-2017 € 2.005.580Vreemd vermogen
31-12-2018 € 2.861.645
31-12-2017 € 1.138.53910. Financieel resultaat
2018: € 179.163
2017: € 633.03211. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
- Toename vervoersvolume (totaalniveau een stijging van het vervoer). Als reactie hierop is o.a. een aantal beheersmaatregelen uitgewerkt en is samenwerking met de provincie gestart.
- Grilligheid vervoersvolume: De ontwikkeling in het vervoersvolume is grillig en dat betekent dat de ontwikkeling tussen gemeenten sterk kan verschillen, maar ook binnen gemeenten sterk kan schommelen in de tijd.
- Adviezen m.b.t. instroom ander vervoer: De gemeentelijke werkgroepen leerlingenvervoer, Wmo-bg en jeugd adviseren om op dit moment geen volledige integratie van het leerlingenvervoer na te streven. Hierdoor is de wijze waarop de instroom van ander vervoer gaat plaatsvinden is in tijd, vorm en omvang onvoldoende duidelijk. Deze instroom is niet ingerekend in de begroting.
- Autonome ontwikkelingen, demografie etc.: Omnibuzz heeft in dit kader een onderzoek laten verrichten naar (mogelijke) factoren die de vervoersvraag beïnvloeden en de (demografische) ontwikkelingen die hierbij plaatsvinden. Bovendien groeiend uitvoeringsrisico’s door toename van gebruikers met dementie/verward gedrag.
- Relatie met Openbaar Vervoer: Er zijn aanwijzingen voor een mogelijk verband tussen de stijging in het Omnibuzz vervoer en het aanbod van het openbaar vervoer.
- Verdeelsystematiek: Omnibuzz voert op basis van behoefte van gemeenten een evaluatie van de verdeelsleutels voor de afrekening van de verschillende kosten tussen gemeenten. Bovendien ontwikkelt zij een nieuwe verdeelsystematiek
- Beheersmaatregelen Omnibuzz: Omnibuzz voert enkele (formatieve)(kostenbesparende) beheersmaatregelen door als gevolg van de interne beheersmaatregelen.Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij RUD
1. Naam
Regionale Uitvoeringsdienst Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Het doel van de vorming van de RUD ZL is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken op het gebied van milieu voor minimaal de basistaken van alle 17 deelnemers en de specialistische milieutaken voor de deelnemers die ook deze taken inbrengen. De gemeente Stein heeft alle milieutaken ingebracht. De RUD ZL is tevens een BRZO-RUD omdat alle BRZO-taken provinciebreed hier zijn ondergebracht.
De vorming van een RUD is wettelijk verplicht.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
In Zuid-Limburg werken de gemeenten Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Voerendaal en de Provincie Limburg op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in de RUD ZL.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de RUD ZL.
8. Financieel belang
De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de te besteden uren per deelnemer en het ingebrachte takenpakket per deelnemer.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € 1.633.588
31-12-2017 € 2.157.003Vreemd vermogen
31-12-2018 € 4.168.258
31-12-2017 € 1.206.55910. Financieel resultaat
2018: € 491.361
2017: € 1.066.75411. Risico’s
In de GR ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de RUD ZL door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de RUD ZL als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
-
Verbonden partijen publiekrechtelijk
Verbonden partij BsGW
1. Naam
BelastingSamenwerking Gemeenten en Waterschappen
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling.
3. Vestigingsplaats
Roermond
4. Doelstelling en openbaar belang
BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ. 30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW.
Deze samenwerking betekent dat de uitvoeringstaken van de waterschapsbelastingen,de gemeentelijke belastingtaken en administratieve taken van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ), worden verzorgd door BsGW.De verzelfstandiging beoogt een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit samenwerking tussen lokale overheden op het gebied van belastingheffing en - inning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW. De deelbemende gemeenten zijn Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal, Weert. De waterschappen Peel en Maasvallei en het Waterschap Roer en Overmaas nemen deel aan de GR.
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder financiën vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
De processen voor waterschappen en gemeenten overlappen elkaar in grote mate en de benodigde basisgegevens worden gelijktijdig voor alle deelnemers opgebouwd. Omdat BsGW de processen voor alle belastingsoorten integraal uitvoert, zijn de daarmee samenhangende kosten zodanig met elkaar verweven dat kosten niet per belastingsoort gedifferentieerd kunnen worden. De uitvoeringskosten van de productieprocessen worden om die reden toegerekend aan eenduidige, herkenbare hoofdprocessen, overeenkomstig de organisatieopzet van BsGW. Dit resulteert in vijf primaire producten van dienstverlening: Gegevensbeheer en heffen, Waarderen, Innen, Klantzaken en Parkeerbelasting. De verdeling van deze kosten over de deelnemers gebeurt hierna met behulp van eenheidstarieven per product van dienstverlening.
De bijdrage van Stein in 2020 aan de BsGW bedraagt conform begroting € 325.000.9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2019 n.n.b.
31-12-2018 € 268.000
31-12-2017 € 160.000Vreemd vermogen
31-12-2019 n.n.b.
31-12-2018 € 5.859.000
31-12-2017 € 5.870.00010. Financieel resultaat
2019: n.n.b.
2018: € -325.000
2017: € -433.00011. Risico’s
In de GR ligt vast dat de eindverantwoordelijkheid voor de financële positie van de BsGW door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de BsGW als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
Vanaf 1 januari 2022 is er een wettelijke verplichting om woningen te waarderen op basis van de gebruiksoppervlakte. Momenteel gebruikt BsGW de bruto inhoud om woningen te waarderen. De belangrijkste overwegingen van de wetgever om het waarderen van woningen op oppervlakte verplicht te stellen zijn:
- Aansluiting op de markt en beleving bij burgers: de gebruiksoppervlakte is beter herkenbaar voor burgers en vastgoedorganisaties (woningcorporaties en makelaars) dan de bruto inhoud. Daarom is de gebruiksoppervlakte uit de BAG nu ook al zichtbaar in het WOZ-waardeloket.
- Invulling geven aan het stelsel van basisregistraties: de gebruiksoppervlakte is een authentiek gegeven en wordt door de inliggende gemeenten beheerd in de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG).
Op basis van landelijke ervaringen, ook bij andere samenwerkingsverbanden en het door BsGW reeds uitgevoerde vooronderzoek blijkt dat deze transitie een enorme klus zal zijn. BsGW neemt de regie van dit project op zich, in nauwe samenwerking met de gemeenten en de ver-schillende Limburgse gegevenshuizen. In dit kader worden ook nadere afspraken gemaakt over de beheersfase
Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij BNG
1. Naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
5. Relatie met beleidsprogramma
Ondergebracht bij programma Algemene dekkingsmiddelen.
6. Deelnemende partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten en provincies.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van de aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 19.266 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € 4.991.000
31-12-2017 € 4.687.000Vreemd vermogen
31-12-2018 € 132.518.000
31-12-2017 € 135.041.00010. Financieel resultaat
2018: € 337.000.000
2017: € 393.000.00011. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
-
Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij Enexis
1. Naam
Enexis
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang
Het distribueren en het transporteren van energie zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water, en het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie.
5. Relatie met beleidsprogramma
Ondergebracht bij programma algemene dekkingsmiddelen
6. Deelnemende partijen
De aandelen van Enexis holding zijn in handen van Nederlandse provincies en gemeenten,
7. Bestuurlijk belang
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal. De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 460.350 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € 4.024.000.000
31-12-2019 € 4.021.000.000Vreemd vermogen
31-12-2018 € 3.691.000.000
31-12-2019 € 3.691.000.00010. Financieel resultaat
2018: € 319.000.000
2017: € 207.000.00011. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
De Nederlandse klimaatdoelstellingen zijn uitdagend. Op landelijk niveau wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om de capaciteit te vergroten. Daarnaast pleit Enexis voor de ontwikkeling van een mix van zonne- en windenergie én duurzame gassen met duurzaam gebruik van de bestaande netwerken. Dit wordt gezien als een efficiënte manier om de energietransitie te versnellen en betaalbaar te houden.
Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij Steinerbos
1. Naam
Steinerbos BV
2. Rechtsvorm
BV
3. Vestigingsplaats
Stein
4. Doelstelling en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het exploiteren van het Recreatiepark Steinerbos en het scheppen van voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding
5. Relatie met beleidsprogramma
Een bereikbare en bedrijvige gemeente
6. Deelnemende partijen
Gemeente Stein
7. Bestuurlijk belang
Via de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan de gemeente Stein sturend optreden.
De jaarrekening van Steinerbos B.V. wordt vastgesteld door de AVA.
Tussen de gemeente Stein en de Steinerbos B.V. zijn een exploitatieovereenkomst en een huurovereenkomst gesloten.
De exploitatieovereenkomst strekt tot doel om de wederzijdse rechten en plichten vast te leggen tussen partijen. Onder andere is beschreven welke exploitatiebijdrage door de gemeente Stein betaald wordt en welke tegenprestaties door Steinerbos B.V. hiervoor geleverd worden.
De huurovereenkomst strekt tot doel om de aanwezige onroerende zaken inclusief de ondergrond ter beschikking te stellen aan Steinerbos B.V. teneinde het recreatiepark te kunnen exploiteren. Tevens is in deze overeenkomst beschreven onder welke condities en tegen welke prijs het gehuurde ter beschikking wordt gesteld aan de B.V.8. Financieel belang
De gemeente Stein is enig aandeelhouder van de vennootschap Steinerbos B.V. Het kapitaal van de vennootschap bestaat uit één aandeel van één euro (€ 1,00).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2018 € 42.252
31-12-2017 -/-€ 219.687Vreemd vermogen
31-12-2018 € 271.473
31-12-2017 € 554.13610. Financieel resultaat
2018: -/- € 35.976
2017: -/- € 59.43511. Ontwikkelingen
In 2019 is een nieuwe exploitatieovereenkomst afgesloten tussen de gemeente Stein en Steinerbos BV voor een periode van 12 jaar. Daarnaast zal Steinerbos BV in 2020 een binnenspeeltuin in gebruik nemen.
Verbonden partijen privaatrechtelijk
Verbonden partij RWM
1. Naam
NV RWM
2. Rechtsvorm
NV
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoeren afvalinzameling en aanverwante reinigingstaken van de aangesloten gemeenten
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma volkshuisvesting en milieu
6. Deelnemende partijen
De gemeenten Stein, Sittard-Geleen, Beek en Beekdaelen (voormalig Schinnen)
7. Bestuurlijk belang
Wethouder Hendrix vertegenwoordigt de gemeente in de AVA en inhoudelijk
8. Financieel belang
Het aandeel van Stein in het aandelenkapitaal van de NV RWM bedroeg in eerste instantie € 5.900. In december 2010 heeft de NV RWM de deelnemende gemeenten gevraagd het aandelenkapitaal uit te breiden om een vergunning op grond van de Wet wegvervoer goederen te krijgen. Voor Stein betekende dit een uitbreiding van het aandelenkapitaal met € 5.800. Op 15 februari 2011 heeft het college hiermee ingestemd. Stein bezit 117 aandelen á € 100.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2019 : n.n.b.
31-12-2018 : € 4.273.000
31-12-2017 : € 4.135.000Vreemd vermogen
31-12-2019 : n.n.b.
31-12-2018 : € 5.653.000
31-12-2017 : € 6.435.00010. Financieel resultaat
2019: n.n.b.
2018: € 283.000
2017: € 465.00011. Risico’s
Bij beëindigen contract worden desintegratiekosten in rekening gebracht.
12. Ontwikkelingen
De gemeente Schinnen is op 1-1-2019 gefuseerd tot de gemeente Beekdaelen. Binnen de gemeente Beekdaelen is de afvalinzameling en reiniging uitbesteed aan twee partijen, RWM en Rd4. In 2020 blijft deze constructie bestaan en zal RWM de afvalinzameling en reiniging in de voormalige gemeente Schinnen op zich nemen. Dit heeft geen financiële gevolgen voor RWM en de gemeente Stein.
In 2020 wordt een mogelijke fusie van RWM met RD Maasland en de gemeente Echt-Susteren op het gebied van afvalinzameling en reiniging onderzocht. Momenteel wordt er reeds (beperkt) samengewerkt met RD Maasland op het gebied van afvalinzameling en -verwerking.